Check regelmatig onze nieuwe specials!

Ashtanga Yoga

Ideaal voor: mensen die houden van een dynamische, vaste reeks

Ashtanga Vinyasa is de meer traditionele vorm van Vinyasa Yoga. In deze lessen creëren we ook een ononderbroken flow van adem en beweging, maar we beoefenen telkens een vaste reeks van yogahoudingen. We putten uit de Primary Series (First Series) van Ashtanga Yoga. Lessen binnen een bepaald niveau zijn dus vrijwel identiek. Voordeel hiervan is dat je de reeks goed leert kennen, dat je je eigen vooruitgang ziet en dat je de reeks overal mee naar toe kunt nemen!

Kenmerken van Ashtanga Yoga

  • Er wordt een flow gecreëerd van ademhaling en beweging. Een vaste reeks yogahoudingen vloeien in elkaar over op het ritme van de ademhaling. Alle aandacht gaat naar dit ritme, je creëert meditatie in beweging. We putten uit de Primary Series (First Series) van Ashtanga Yoga. Afhankelijk van de tijdsduur van de les zul je dus meer of minder houdingen van deze vaststaande opeenvolging beoefenen.

  • Er wordt altijd gestart met zonnegroet A en B. Ze worden gebruikt als algehele opwarming van het lichaam en het opbouwen van de concentratie. Delen van zonnegroet A, de zogenoemde 'Vinyasa's' worden telkens weer gebruikt om de verschillende yogahoudingen aan elkaar te rijgen.

  • De yogaleraar geeft verbale, visuele en 'hands-on' instructies, corrigeert waar nodig.

  • De ademhaling vormt de rode draad doorheen een les Asthanga Yoga. We maken specifiek gebruik van de Ujjayi ademhaling (overwinnings ademhaling / oceaanademhaling). Deze ademhaling laat ons toe warmte te creëren vanbinnen uit en zorgt ervoor dat we meer optimaal gebruik maken van onze longcapaciteit, deze kan zelfs vergroten op termijn. Tevens produceert de Ujjayi ademhaling een meditatief geluid, wat de concentratie/gerichtheid naar binnen toe ondersteunt.

  • Naast de ademhaling besteden we veel aandacht aan Drishti, een gerichte, geconcentreerde blik in iedere yogahouding die ervoor zorgt onze aandacht zo goed mogelijk bij onszelf en de yoga beoefening te houden.

  • Naast Ujjayi en Drishti, hebben we aandacht voor de Bandha's. De zogenaamde (fysieke) 'energie sloten' waarbij we leren specifieke spieren in verschillende delen van het lichaam (hoofdzakelijk perineum en buik) te activeren tijdens de beoefening van yogahoudingen en / of Pranayama (ademhalingsoefeningen).

  • De beoefening van Ashtanga Yoga resulteert in een krachtig en soepel lichaam en een heldere geest.

Bekijk hier een compilatie van onze lessen Ashtanga Yoga en maak kennis met onze docenten! Dit geeft je een eerste beeld van wat je mag verwachten. Niets kan echter op tegen jouw persoonlijke ervaring! Kom dus gewoon proberen. Liefst een aantal keren. Dan pas weet je wat yoga voor jou kan betekenen en welke stijl of welke stijlen jou het meest liggen.

Tip

Onder leiding van onze docente Sophie Mahy, biedt Ashtanga Mysore Gent van maandag tot en met vrijdag van 06.00-08.30 uur Ashtanga Mysore sessies aan in de Floor van Yoga on Call Zuid. Voor alle informatie over deze vroege ochtendlessen kun je terecht op hun website. Deze lessen behoren niet tot het reguliere aanbod van Yoga on Call. Beurtenkaarten van Yoga on Call zijn niet geldig voor dit programma.

Jouw docenten

Nieuw hier?

Wil je naar de les komen? Fijn! Je kan op eender welk moment tijdens het jaar instromen. Boek een proefles via ons lessenrooster of klik hier rechtsboven even op 'start nu'.